Wonen in Rotterdam
Nederlands English
Terug

Urgentie aanvragen Rotterdam?

Redenen en voorwaarden waar je aan moet voldoen om urgentie aan te vragen voor een huurwoning in de Gemeente Rotterdam.

Ben je woningzoekende en met spoed op zoek naar een woning en wil je hiervoor urgentie aanvragen bij de Gemeente Rotterdam? Op onze website hebben we alle informatie voor je gebundeld, zodat je zo snel mogelijk weet of je in jouw situatie voldoet aan alle eisen om in aanmerking te komen voor een urgentieverklaring in Rotterdam. 

Rotterdam is een geweldige stad om in te wonen. Het kan echter zo zijn dat een situatie zich voordoet, waardoor je met spoed op zoek bent naar een woning. Je hebt op eigen kracht alles al geprobeerd om aan een huurwoning te komen, maar kan maar geen geschikte woning vinden. In bijzondere gevallen kom je dan in aanmerking voor een urgentieverklaring. Met deze urgentieverklaring krijg je met spoed voorrang op een huurwoning in de regio Rotterdam.

Voordat je zo’n verklaring aanvraagt, is het goed om te weten aan welke voorwaarden je moet voldoen om in aanmerking te komen voor zo’n verklaring. Het aanvragen van zo’n verklaring kost namelijk geld, omdat een corporatie of de gemeente Rotterdam hiervoor kosten maakt. Indien je een urgentieverklaring aanvraagt, wordt een kleine bijdrage gevraagd om een klein deel van deze kosten te dekken.

Urgentieverklaring Rotterdam

Redenen voor een urgentieverklaring:

Je komt in aanmerking voor een urgentieverklaring in Rotterdam als je voldoet aan een van de onderstaande noodsituaties. Er is sprake van een:

  • Medische noodzaak: er zijn ernstige medische problemen aan je lichaam of luchtwegen. De problemen zijn zo erg, dat het niet meer mogelijk is om thuis te blijven wonen en je huidige woning is niet aan te passen aan deze problemen. 
  • Geweld en/of bedreiging: door geestelijk of lichamelijk geweld kun je niet in je huidige woning blijven wonen. 
  • Onbewoonbaarheid: je huidige zelfstandige woning is niet binnen drie maanden te repareren. Indien je op kamers woont of niet zelfstandig woont dan kun je geen urgentie voor ‘onbewoonbaarheid’ aanvragen.
  • Woonlasten: er zijn ernstige betalingsproblemen en daardoor zijn de kosten van je huidige woning te hoog. Dit komt bijvoorbeeld doordat het inkomen ineens omlaag is gegaan of in het geval van een echtscheiding of het stoppen van samenwonen. 
  • Doorstroming vanuit opvanginstelling
  • Je bent nu woonachtig in een blijf-van-mijn-lijf-huis
  • Je hebt mantelzorg nodig: en kunt dit met officiële stukken bewijzen. 
  • Je geeft mantelzorg: en kunt dit met officiële stukken bewijzen. 

Voorwaarden om een urgentieverklaring in Rotterdam te krijgen:

Heb je dringend een woning nodig en voldoe je aan een van bovenstaande redenen? Kijk dan ook naar de volgende voorwaarden waar je aan moet voldoen:

  • Je straat ingeschreven bij Woonnet Rijnmond en het lukt jezelf niet om een huis te krijgen.
  • Je bent tenminste 18 jaar oud.
  • Je bent woonachtig in de regio Rotterdam.
  • Je bent woonachtig in een andere regio en bent mantelzorger voor iemand uit de regio Rotterdam.
  • Je bent eigenaar, medehuurder of hoofdhuurder van je huidige woning.
  • Jij en je medebewoners hebben de Nederlandse Nationaliteit en een wettelijke verblijfstatus.
  • Je geeft geen overlast en hebt geen huurschuld .
  • Je inkomen en die van je medebewoner is niet hoger dan €40.024 per jaar.
  • De reden waarvoor je urgentie aanvraagt, is niet door je eigen schuld ontstaan.
  • Ben je op dit moment woonachtig bij iemand anders, dan is het niet mogelijk om urgentie aan te vragen. Indien hier sprake van is, dan staat er ‘starter’ op het inschrijfnummer van je woonpas.
  • Je woning probleem is op geen enkele andere manier op te lossen.

Wat kost een urgentieverklaring in Rotterdam?

Uit onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat de kosten van een urgentieverklaring per gemeente erg verschillen. In Rotterdam vallen de kosten gelukkig mee. Volgens Woonstad Rotterdam zijn de kosten voor een normale urgentieverklaring: €35 en voor een medische urgentieverklaring komt hier nog eens €50 bovenop en betaal je dus €85.

Let op: er zijn allerlei bureaus in omloop die pretenderen dat ze makkelijk aan een urgentieverklaring voor jou kunnen komen en hier erg veel geld voor vragen. Maar als je niet aan bovenstaande redenen & voorwaarden voldoet, dan kunnen ook deze bureaus niks voor je betekenen en wordt de urgentieverklaring afgekeurd. Bekijk dus voordat je een urgentieverklaring gaat aanvragen altijd goed of je aan alle voorwaarden voldoet. 

Urgentie verklaring Rotterdam nieuwe start

Urgentie aanvragen Rotterdam?

Heb je alles goed gelezen en denk je dat je in aanmerking komt? Volg dan de volgende stappen:

Stap 1: controleer of je aan alle basisvoorwaarden voldoet voor je een urgentieverklaring aanvraagt. Ook moet je ingeschreven staan bij Woonnet Rijnmond.

Stap 2: er zijn een aantal redenen waardoor je met spoed urgentie kunt aanvragen. Bepaal de reden die het meest past bij je huidige situatie. Lees de voorwaarden van de reden goed door, anders heeft het geen zin om een urgentieverklaring aan te vragen.

Stap 3: voldoe je aan alle voorwaarden? Maak dan een afspraak bij een woningcorporatie bij jou in de buurt voor een gesprek.

Stap 4: in het gesprek met de corporatie medewerker, wordt alles nogmaals een keer goed doorgenomen. Je betaalt op dat moment ook de kosten voor de aanvraag. De corporatie stuurt de aanvraag door naar SUWR. SUWR heeft vervolgens maximaal 8 weken de tijd om een besluit te nemen. Hoe sneller de aanvraag compleet is, hoe sneller dit proces gaat.

Stap 5: per post of mail ontvang je bericht over je urgentie aanvraag. Als je urgentie toegekend krijgt dan regelt SUWR dit meteen met Woonnet Rijnmond. Indien de aanvraag wordt afgekeurd, dan wordt ook aangegeven waarom de aanvraag is afgekeurd. Het is mogelijk om binnen 6 weken bezwaar aan te tekenen indien je het er niet mee eens bent.

Stap 6: nadat je een urgentieverklaring hebt gekregen kun je zelf zoeken en reageren op woningen die staan op Woonnet Rijnmond. Doe dit elke dag en op woningen die passen bij je zoekprofiel. Het zoekprofiel staat ook beschreven bij het urgentie besluit die je ontvangt. Kijk ook altijd goed naar andere voorwaarden die bij de woning horen. Vind je een woning? Dan wordt de urgentieverklaring ingetrokken.

Stap 7: heb je na 3 maanden zelf zoeken nog steeds geen woning gevonden? Dan wordt de situatie opnieuw beoordeeld. Hiervoor neemt SUWR contact met je op. Nadat SUWR je gesproken heeft beslissen ze of ze je gaan helpen met bemiddelen of dat de urgentie stopgezet wordt.

Stap 8: indien SUWR besluit te gaan bemiddelen start zoekfase 2. SUWR geeft aan de corporaties door dat er bemiddeld moet worden. De corporaties bieden je één keer een woning aan. Het is moeilijk om te zeggen hoe lang dit duurt, omdat dit ook afhankelijk is van beschikbare woningen die vrijkomen op dat moment.

Stap 9: je hebt een woning gevonden en de urgentie stopt. Gefeliciteerd! Heb je nog steeds geen woning gevonden? Dan heb je je niet aan alle voorwaarden gehouden. Blijf in dat geval reageren op woningen die staan op Woonnet Rijnmond of huur een woning via een particuliere verhuurder.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Het beste kun je dan contact opnemen met een wooncorporatie bij jou in de buurt als je vragen hebt over hoe je urgentie kunt aanvragen bij de Gemeente Rotterdam. Kom je niet in aanmerking? Neem dan een kijkje op onze huurwoningen pagina, hier vind je tips hoe je op andere manieren aan een huurwoning kunt komen.